donderdag 14 juni 2007

Wist je dat? --> kansberekening!

Omdat ik van jullie, als lezers van mijn blog, hou en omdat ik net klaar ben met telproblemen en kansberekening, enkele leuke weetjes:

  • de kans dat er vandaag iemand jarig is, is 1/365 (bij deze proficiat aan de persoon in kwestie.
  • de kans dat er 2 personen op dezelfde dag jarig zijn, is 1/365 want 365/365*365
  • de kans dat er minstens 2 personen van 3 mensen op dezelfde dag jarig zijn, is 0.002
  • de kans dat er iemand op 29 februari verjaart is 1/1461
  • de kans dat er een meisje wordt geboren is 48.65%
  • de kans dat er een jongen wordt geboren is 51.35%
  • een dame van 80 heeft meer kans om 100 te worden dan een meisje van 16, bijvoorbeeld ik.
  • van een pasgeboren meisje en jongen, heeft het meisje de meeste kans om 18 jaar te worden.
  • de kans dat je de volle pot met de (k)lotto wint is iets iets minder dan 1/5 000 000

En dan nog een leuk weetje dat niet met kansberekening te maken heeft maar wel met pure logica en een berekening:

  • Een sigarettenblaadje van 0.1mm dik moet je 39 keer in dubbel vouwen om de omtrek van de aarde te verkrijgen. Zo'n slordige 40 000km dus. :) Enja das echt geen geintj, reken het maar es na.

Voila si, nu ga ik mijn breinaalden verzamelen als hulp voor ruimtemeetkunde morgen op het examen. 't Zal nogal een zicht zijn daarmee :p

Toedels!

10 opmerkingen:

Jozefien zei

Haha! Ik heb vandaag argumentatie, logica, retoriek en retorica geleerd (enfin, gisteren, en vandaag examen) en ik heb gemerkt dat je ons om het tuintje wil leiden! Jij snoodaard!

"de kans dat er 2 personen op dezelfde dag jarig zijn, is 1/365 want 365/365*365"
Logisch gezien (haha!) kan dat helemaal niet. Daarom heb ik navraag gedaan bij Pieter (jah, zelf ben ik ni zo slim é :p) en blijkt dus dat die kans veel kleiner is, namelijk 1/365 x 1/365. Dat is dus niet 1/365, maar... iets veel kleiners! (ik ben echt goed in wiskunde)

Met vriendelijke groeten,
het alziende kritische oog

Petra Truant zei

jama, wij ebn die oefening gemaakt in wiskunde!

en ik snap de logica erachter, dus t klopt :)

toedels wiskundige jee ;)
en de groeten aan niet-wiskunde pieter ;)

kus petra

Jozefien zei

Jamaja, een oefening maken wil nog ni zeggen dat die juist is... Zeker ni bij wiskundeleerkrachten zoals "de mol" *kijkt dreigend om zich heen*

kundzjet mij dan een keer uitleggen? Want ik heb Pieter aangesproken (jaja, da gebeurt nog een keer op een weg) omdat ik het niet snapte. Toen Pieter zei da da ni klopte, dacht ik dat ik dus logisch was, aangezien ik iets niet snapte dat niet klopte. Mijn zelfbeeld steeg met 34532%. Hoera voor mezelf.

Nu daalt het terug met pakweg 34123434%, omdat ik terug bij af sta. Bij deze, help mij uit de nood!

hihi, btw, mijn woordverificatie is "slaspoor"

Jan-Bart De Muelenaere zei

Of er nu 1 persoon op de aarde rondloopt, of 6 miljard, elk van die personen maakte - volgens de kansberekening - evenveel kans om op een bepaalde dag geboren te worden. (maar we weten allemaal dat dat in de praktijk anders is)

Elke heeft 1/365 kans dat hij op een bepaalde dag geboren wordt. Echter tegelijk heeft die persoon ook 364/365 kans dat het een andere dag wordt.

Wanneer je echter over pure kansberekening spreekt dan heeft een zwangere vrouw evenveel kans dat het een jongen wordt als dat het een meisje wordt. Statistisch gezien zullen die cijfers dan wel weer kloppen.

Maar voor mij is het ook al allemaal lang geleden.

Petra Truant zei

ma nee wij ebn da gezien in wiskunde en je hebt nie evenveel kans om een jongen of een meisje te krijgen :d wij ebn da ook moeten aanvaarden voor ons examen wiskunde hoor :p

Jan-Bart De Muelenaere zei

dan mag je mij dat eens uitleggen :p

Jozefien zei

aanvaarden? hoezo aanvaarden? Ik verwachtte toch wel een ietwat kritischere kijk!

Luc Snijers zei

De kans dat Petra op dezelfde dag jarig is als ik, is 1/365: Mijn verjaardag doet er niet toe (eender welke dag), de kans dat zij dezelfde dag heeft is dan 1/365.
Dat van Jan-Bart klopt ook :-). Want de kans dat ze niet op dezelfde dag jarig is, is 364/365. De kans dat ze dan wel dezelfde dag jarig is, is dan 1-364/365 = (365-364)/365 = 1/365.

En trouwens, je kan een blad hooguit 7 keer vouwen, hoe dun of dik het ook is. Vanaf 8 heb je geen vouw meer.

ing. Luc Snijers :-)

Petra Truant zei

ja maar t gaat om t principe ;)

Anoniem zei

Hee, ik ben op dezelfde dag jarig als een jongen bij mij op school. Ik vind hem leuk maar hij mij denk ik niet. Zal ik misschien op hyves zetten : Verjaardagsmaatje ofz?
Schaam me alleen dood als iemand het leest haha! Njaa, ik hoop dat je me kan helpen om wat erin te schrijven. Spreek je! Alvast bedankt!