maandag 2 juni 2008

Hoofsheid

Nu de proefwerken met rasse schreden naderen, begin ook ik wat voor te bereiden. En dit staat in mijn cursus Nederlands onder 'Hoofsheid in de middeleeuwen'

2.2 Wat is hoofse liefde?

- Wederzijdse en eeuwigdurende liefde tussen man en vrouw.
- De vrouw wordt op een voetstuk geplaatst en vormt een inspiratiebron voor de man.
- Uit liefde voor haar stijgt hij boven zichzelf uit, verricht hij dappere daden en wordt hij een beter mens.

2.3 Hoe wordt hoofse liefde ervaren?

- De ware liefde wordt ervaren als een vorm van genade, een gunst waarop men geen recht heeft, maar die door de aanbeden vrouw verleend kan worden of niet.
- Omdat hij in de nabijheid van zijn geliefde wil zijn, wat niet kan (amour lointain), ervaart hij (de minnaar) zijn liefde als lijden, terwijl de vrouw op haar beurt weer ongelukkig is, omdat zij zich binnen het huwelijk onbevredigd voelt (mal mariée).
- De hoofse liefde wordt als kuis en als een creatieve kracht ervaren, omdat zij absolute trouw eist tussen de geliefden en de minnaar het besef geeft tot een groep van uitverkorenen te behoren.

Opvallend hoeveel gelijkenissen er de dag van vandaag nog bestaan. In mijn geval dan toch. Alhoewel, dat van die dappere daden, dat weet ik zo nog niet. :D ;)

x

3 opmerkingen:

Xander zei

We zullen zien he, laat u eens ontvoeren.

Gerrit zei

De koene ridder Y zal zich wel opofferen. (hoewel die tegenwoordig de hele tijd aan zijn haar denkt om één of andere bizarre reden)

Als ge nu nog een minnaar zou hebben waarvan de naam met een Z zou beginnen dan hebt ge echt een probleem met de laatste letters van het alfabet.

Jozefien zei

Misschien moet ik het maar proberen onder mijn alom verwarrende alias Zoozef(ien)