maandag 14 juli 2008

Rare kerels die Hollanders

Toen ik rond vijf uur mijn grootvader van het dagverzorgingscentrum ging halen, stopte er een auto naast ons. Met een stelletjes Hollanders. En ze hielden het verkeer op. Wat vriendelijk van hen. Ze vroegen waar 'de Delhaize supermarkt' is. En nee, niet zoals wij zeggen 'Delaize', maar wel degelijk als 'Delhaize', met de h duidelijk uitgesproken.

Omdat ik een vriendelijk meisje ben, leg ik het hen uit: "Terugkeren, naar rechts, rechtdoor tot aan het rondpunt, weer rechtdoor en dan kom je er vanzelf."
Ze leken het niet te begrijpen. Ze reden door zonder nog maar dankjewel of zo te zeggen. En dan zeggen ze dat West-Vlamingen boeren zijn!

Ik heb het nu niet bepaald moeilijk uitgelegd, anders had ik het nog kunnen begrijpen. Maar aan 'rechts' en 'rechtdoor' lijkt me niets moeilijk. Goed ja, een woord van meer dan vier letters kan voor hen best wel verwarrend zijn, maar deze toch niet?!

Of zouden ze het woord 'rondpunt' niet begrepen hebben? Ja, na mijn ervaringen inzake het taalgebruik in Den Bosch, verschiet ik van niets meer. Misschien begrijpen zij enkel 'rotonde'? Waarschijnlijk is het feit dat een 'rondpunt', een punt is dat rond is en waar je dus omheen moet rijden, veel ingewikkelder dan het simpele woord 'rotonde'. Of zie ik het dan toch verkeerd?

1 opmerking:

Anoniem zei

Waarschijnlijk zie je dat verkeerd. Het zijn hollanders, moest ik u zijn, dan ga ik zeker naar het rondpunt kijken, die rijden daar nu nog rond. Daarom zijn ze ook rond die hollanders.